Pas på med køligt soveværelse

Du sover bedst i en rumtemperatur på 16-17 grader. Men pas på – et køligt soveværelse kan nemlig give store problemer med skimmelsvamp. Se her, hvordan du både sover godt - OG holder huset svampefrit.

Mange foretrækker at sove i et køligt soveværelse, men den lave rumtemperatur er ikke god for dit hus. Mange foretrækker at sove i et køligt soveværelse, men den lave rumtemperatur er ikke god for dit hus.
Er du en af dem, der godt kan lide at sove køligt? Så er du ikke alene - nogle mennesker sover endda med åbent vindue året rundt.

Ideel sove-temperatur er 16-17 grader

- Generelt siger man, at det er bedre at sove lidt køligere end den normale stuetemperatur, og at den ideelle sovetemperatur er 16-17 grader, siger Jan Ovesen, overlæge og specialist i søvnmedicin på den nordiske søvnklinik Scansleep A/S.

Men den temperatur passer ikke dit hus særlig godt.

Koldt soveværelse kan give skimmelsvamp

Soveværelset bør ideelt set have en konstant temperatur på 20-22 grader - ligesom resten af huset. Kommer temperaturen herunder kan det give gode vækstbetingelser for skimmelsvamp.

- Den varme luft fra resten af boligen vil søge ind i det kolde soveværelse, og der vil den blive til kondensvand på overfladerne i rummet. Og så snart der er fugt og organisk materiale som støv, tapet eller træ tilstede, kan skimmelsvamp leve og vokse.

Man kan godt vænne sig til at sove ved fx 20-22 grader, men det er ofte ikke optimalt.

- Hvis du sover ved 20-22 grader vil din søvn typisk være mere forstyrret, da du ikke så let kan slippe af med kropsvarmen.

Så hvordan skaber du en temperatur i soveværelset, så både du og dit hus har det godt om natten?

Sov godt – uden at dyrke skimmelsvamp

Du må godt køle luften i soveværelset ned til natten, hvis bare du sørger for en varmere temperatur om dagen.

- Du skal skelne mellem kølig luft og kølige overflader i rummet. Når overfladerne – altså vinduer og vægge – bliver kolde, dannes der kondens. Men du kan sagtens køle luften ned.

Sådan gør du:

•Skru ned for varmen om natten, og skru op igen, når du står op om morgenen.
•Luft ud inden sengetid. Det er ok, at køle luften i soveværelset ned, når du skal sove. Når du har skruet ned for varmen inden sengetid, skal du lufte ud med gennemtræk i 5-10 minutter. Gør det fx, mens du børster tænder.
•Sæt termostaten på 2,5 om dagen. Det er ok, at soveværelset ikke er helt ligeså varmt som stuen i løbet af dagen. Står termostaten fx på 4 i stuen kan du stille den på 2,5 i soveværelset i løbet af dagen – så holder du rumtemperaturen på ca. 18 grader i soveværelset.
•Sov med åbent vindue. Det er ok at sove med åbent vindue om natten, så længe der ikke er alt for koldt udenfor.

Når du sover med åbent vindue køler du dog overfladerne i rummet ned, og derfor er det vigtigt, at du varmer rummet op igen i løbet af dagen. Men - er det så koldt udenfor, at temperaturen i soveværelset sænkes til 5-10 grader, vil det koste for meget på varmeregningen at hæve temperaturen til 20 grader igen - så når der er meget køligt, bør du holde vinduet lukket.


•Luft ud hver morgen. Om morgenen er det vigtigt at lufte ud, så du slipper af med den fugtige luft i soveværelset - særligt hvis du sover med lukkede vinduer. Og så kan du hæve rumtemperaturen igen.
•Hold afstand fra møbler til ydervæg. Hvis du har en dårligt isoleret ydervæg er det en god idé at holde ca. 10 cm afstand fra fx seng og skabe til væggen. På den måde kan frisk luft komme ind til væggen og mindske risikoen for skimmelsvamp.

10 gode råd om udluftning om vinteren.

Den friske luft skal ind i stuerne - selvom det er koldt. Den friske luft skal ind i stuerne - selvom det er koldt.

1. Luft ud kort og intenst. Om vinteren er det særlig vigtigt at få luftet ud, men du kan gøre det i kortere tid end normalt. Hav flere vinduer åbne og lad den friske luft strømme ind i 5-10 minutter.


2. Sørg for gennemtræk. Luk vinduer op i begge husets sider, så den friske luft kan cirkulere. Ellers når du ikke at skifte al luften ud på så kort tid.

3. Luft ud 2 – 3 gange om dagen, fx morgen, eftermiddag og aften. Når det er koldt udenfor, bliver husets indvendige overflader også koldere, og det gør risikoen for fugtskader større. Derfor er det vigtigt at lufte ud.

4. Har du haft tændte stearinlys, lavet mad eller haft mange gæster i stuerne, er det også en god ide at lufte ud. Ellers hænger der fugt og partikler i indeluften.

5. Sluk for varmen i de korte perioder, hvor vinduerne står åbne.

6. Lad ikke bare et enkelt vindue stå på klem i flere timer. Det vil afkøle vægge og andre overflader, og så kræver det langt mere tid og energi at få stuetemperaturen op igen.

7. Læg mærke til, om ruderne dugger. Hvis kanten af dug bliver over 2 cm bred, er det tegn på, at du skal lufte mere ud.

8. Lugter der indeklemt eller muggent i dit hjem, skal du åbne vinduerne lidt oftere.

9. Når du har været i bad, skal du sørge for, at den fugtige luft kommer helt ud af dit hjem. Hvis du åbner badeværelsesdøren, spreder du bare den fugtige luft til hele boligen. I stedet skal damp og varm luft ud gennem udsugningsanlægget eller et badeværelsesvindue.

10 .Luk lidt ned for udluftningsventiler i fx vinduer og døre. I køligt vejr kan der komme for meget luft ind af dem, og så vil det kræve ekstra energi at varme din bolig op. Men husk at åbne for ventilerne igen til foråret.

Er det usundt at sove for koldt?

Nej. Det er ikke usundt for mennesker at sove fx med åbne vinduer selv i frostgrader.

- Nogle mennesker har vænnet sig til kulden, og det er den måde, de sover mest behageligt på, siger han.

På samme måde kan det også være, at du sover fint, når det er varmere. Det er meget individuelt. Husk dog, at vælger du at sove med åbent vindue i koldt vejr, skal du sørge for at holde dig varm med en god vinterdyne, varmt nattøj eller lignende.